9 augustus 2011

Mede mogelijk gemaakt door: Comenius Individual Pupil Mobility

"Ik ga op Comenius" is de makkelijke, veel gebruikte manier om uit te leggen wat ik nu eigenlijk van plan ben. Helemaal juist is het echter niet.

Onze Individual Pupil Mobility (IPM voor de handigheid) maakt deel uit van het Comeniusplan, gesubsidieerd door Epos. Datzelfde Epos is de drijvende kracht achter zowel de Erasmusprojecten voor het hoger onderwijs als het Leonardo da Vinciprogramma.

Wat zijn nu de verschillen met de klassieke Comeniusuitwisseling?


  • De verblijfperiode is langer. Je bent 3 tot 10 maanden in het buitenland, terwijl het bij Comenius vaak maar over enkele dagen of weken gaat.
  • IPM is individueler gericht. Bij Comenius ga je met een hele klas of op zijn minst in groepjes naar een gastschool, terwijl bij IPM de nadruk ligt op zelfstandigheid.
  • Scholen kunnen in het IPM-project enkel uitwisselen met buitenlandse scholen waarmee ze al eerder contact hebben gehad. Die vorige contacten bestaan meestal uit Comeniusuitwisselingen.
    Zo konden wij van Ten Doorn enkel naar Italië (2 scholen) en Spanje (2 scholen).
  • IPM is nieuw. Tijdens het schooljaar 2007-2008 liep er een proefproject, maar dit jaar is de eerste officiële uitwisseling. Uit Vlaanderen nemen 14 leerlingen deel.

Meer informatie (wel ja, zeg maar álle informatie) vind je in deze Engelstalige gids, Guide to Comenius Individual Pupil Mobility.
Ik stem alvast voor een nieuwe, uitspreekbare naam voor het project!

1 opmerking:

  1. woehoe ik plaats de 1e reactie :D
    ik wens je veel plezier daar!!
    ik hoop dat je je daar goed amuseert!!
    xx Tessa DC

    BeantwoordenVerwijderen