31 oktober 2011

Eucultra: dag 2

Op donderdag namen we de trein naar Lucca. We brachten er het verplichte bezoek aan de Provincia in het Palazzo Ducale. Een belangrijke meneer -zijn functie ontschiet mij even- verwelkomde ons in het land en in de stad.

De stad zag er wel wat anders uit dan anders, er werden namelijk voorbereidingen getroffen voor het Comics-festival. Naar aanleiding van dit internationaal gekende festival rond strips en games, was er in het Palazzo Ducale een tentoonstelling van allerhande tekenaars en illustrators.

Erg interessant vond ik het niet (nooit fan geweest van strips) en het gebouw zelf trok meer mijn aandacht dan de manga- en fantasytekeningen. Tot ik een bekende naam zag verschijnen: Carll Cneut, een Vlaming, het is niet mogelijk! 
subtiele muurschilderingen

Carll Cneut
's Middags kregen we wat vrije tijd (shoppen in Via Filungo natuurlijk) en bezochten we de stad met een Engelstalige gids. 

De dag werd afgesloten in het prachtige theater van Castelnuovo, waar elk land een componist voorstelde. België maakte volgens mij een uitstekende keuze met Dirk Brossé. Italië had het, als vanzelfsprekend, over Puccini en Polen over mijn ultieme favoriet Chopin. Van de volgende landen wordt het al wat moeilijk om mij nog veel te herinneren... Het spektakel was namelijk een uur later dan voorzien begonnen (21u30) en na twee uur kon ik mijn ogen echt niet meer openhouden.

Teatro Alfieri

Geen opmerkingen:

Een reactie posten